Krok za krokem - koupě a převod ojetého auta

posted 16.05.2012

Právě jsem přišel z pražského registru vozidel a dokončil jsem pár dní trvající operaci nazvanou "pořízení nového auta" (teda alespoň pro mě nového). Chvílema to nebylo úplně snadné a několikrát mě zachránila ochotná úřednice nebo čekající ve frontě. Abyste nemuseli spoléhat na štěstí (a já příště nemusel lovit v paměti), zde je co si z toho pamatuju.

Krok 1 - Prohlídka a kontrola

Já jsem auto kupoval od známé, měl jsem dostatek času si jej prohlédnou, projet, zkonzultovat s někým jiným atd., solidní autobazar by podle toho, co jsem se doslechl, měl nabídnout to samé. Byl jsem upozorněn na následující krátký chechklist, pokud s sebou nemáte mechanika:
  1. Auto se vám líbí a máte na něj.
  2. První pohled - nic z auta neteče. Nejeví známky vetší koroze (takové ty hrbolaté ložiská, ať přetřené nebo viditelné), často je to na podběhách nad koly, u kufru nebo na vnitřku dvěří. Nic netrčí z podvozku, výfuk drží a není zrezlý.
  3. Zkontrolovat VIN u velkého technického průkazu, malého technického průkazu a samotného auta. Všude musí lícovat na písmeno přesně (jinak vám hrozí potíže s novými papíry a evidenční kontrolou). Na dokladech jej najdete snadno, na autě je buď na štítku v motoru nebo často pod sedadlem spolujezdce (posuňtě sedačku až dozadu a odklopte kobereček).
  4. Pokud je auto starší než poslední povodně, pro jistotu to zkontrolujte, čalounění může být cítit, případně bydliště původního majitele může napovědět. Nejdříve jsem se tomu smál, ale už jsem slyšel o lidech, kterým samovolně vystřelil airbag. Dneska to nemusí být úplně aktuální, záplavy tu či onde máme ale v Čechách každý rok.
  5. Náprava
    1. Nemělo by nic téct z tlumičů, jinak jsou zrálé ihned na výměnu (mě stály zádní 3 500 ,- u starého auta)
    2. Šrouby od uchycení tlumičů nahoře by měly být stejně nové nebo stejně zrezlé - pokud je jeden novější, auto bylo pravděpodobně bourané a měnila se náprava.
    3. Volant by měl být rovně, když jsou kola rovně.
    4. S vypnutým motorem otočte z rovného směru volantem do libovolného směru. Kola by měla ihned následovat (i když těžce), neměla by tam být prodleva.
  6. Na spodu víčka od oleje na motoru by neměla být emulze, mohou propouštět hlavy pístů, stejně tak by neměly být známky oleje na spodku víčka od chladící přetlakové nádoby (to, kam se dolívá chladící kapalina).
  7. Nastartujte motor a nechte otevřenou přetlakovou nádobu od chladiče, zespodu by neměly jít bublinky.
  8. Auto by mělo nastartovat lehce, klapat max. pár sekund na záčátku. Otáčky na volnoběh by měly být stabilní.
  9. Pokud některé z kontrolek bezpečnostních systémů (třeba airbagů) zhasne po nastartování ve stejnou chvíli jako jiná bežná, je možné, že je připojena na jinou.
  10. Nyní už jedeme, auto by mělo po puštění volantu držet směr. Najděte si rovinku, kde nejsou ostatní auta, a prudce zabrzděte. Pokud auto brzdí přerušované (nemyslím ABS), mohou být zkroucené brzdové kotouče, pokud vás auto hodí do strany, jde o problém s nápravou.
Zkuste od majitele zjistit poslední servisované části auta a také ty, které je potřeba měnit jednou za čas. Jde třeba o rozvodové řemeny, filtry, náplně etc.

Krok 2 - koupě

Auto jsem se rozhodl koupit, čeká mě uzavřít smlouvu a zaplatit. Na kupní smlouvu existují vzory na internetu. Běžně jsem na vzory smluv hodně opatrný, jen se ujistětě, co smlouva říká o vadách, stavu auta, předávané výbavě etc. Vzor z Auto iDnes mi myslím posloužil. Nyní je potřeba se rozhodnout, kdo auto odhlásí. Jsou dvě možnosti:
  1. Auto odhlásí prodávající. Vy zaplatíte, ale musíte domu po svých. Prodejce vezme oba TP, vaše údaje a na registru vozidel svého trvalého bydliště auto odhlásí (a přitom uvede, že je to na vás, abyste jej mohl později přihlásit na sebe). Na úřadě mu ustřihnou roh malého TP a může vám předat doklady.
  2. Auto odhlásíte vy. Budete potřebovat plnou moc pro odhlášení vozidlana registru (odkaz výše opět posloužil). Plná moc nemusí být orazítkovaná nebo úředně podepsaná, jak si občas lidé myslí.Dejte si pozor, že auto je potřeba odhlásit v registru trvalého bydliště prodávajícího! Jde hlavně o případě, kdy se mění okres (budete mít jiné písmeno na SPZce). Velmi často lidé zapomenou při změně adresy přehlásit auto a já jsem málem jel z Prahy na Dobříš. Je možné auto "přestěhovat" za prodávajícího, bude vás to ale stát 100,-, musíte rozšířit plnou moc a vyplnit o dva formuláře navíc (de facto uděláte dva přepisy auta, nejdříve na novou adresu, pak na sebe).
Určitě do smlouvy uveďte způsob odhlášení, u obou je dobré si sjednat smluvní pokutu (např. 1 000 ,- za den po deseti pracovních dnech, co auto není odhlášeno) a čas a způsob předání dokladů a klíčků k autu.

Krok 3 - příprava na převod

Nyní si zařídíte povinné ručení, jde to snadno přes internet. Po potvrzení formulářů dostanete od pojištovny smlouvu, fakturu a zelenou kartu v PDFku. Tu lze vytisknout a použít. Někde tvrdí, že musíte počkat na tu, která vám přijde poštou, tato vyhláška Ministerstva financí to ale údajně vyvrací. Ja auto úspěšně přihlásil s vytisknutou (na barevné tiskárně!). Začátek pojištění si dejte na den, kdy u auta chcete provést evidenční kontrolu a budete ho chtít přihlásit. Já jsem si zařizoval povinné ručení přes e-Pojištění.cz u Slavia. Jezdil jsem několik let na cizí techničák, takže jsem se docela bálceny bez bonusu za jízdu bez bouraček. Žádné zlé zkušenosti se Slavií (kromě pár křiklounů) jsem na internetu nenašel a bez předchozího bonusu jsem na 1.4 Clio dostal povinné za 2500 ročně, což mi přijde fér. Rozdali mi takové 100 Kč slevové šeky, dají se použít i na internetu, tak ho klidně využijte. Nyní se odeberete s oběma TP na nejblížší stanici STK. Pokud auto STK nemá, musíte ji udělat. Pokud je platná, stačí udělat tzv. evidenční kontrolu. Stojí to cca 200 - 300 korun a technik zkontroluje to, co jste udělali už před koupí: že sedí VIN, počet kol, míst k sezení, barva etc. Bude to trvat asi 20 minut. Dostanete protokol o technické prohlídce jako při normální kontrole na STK. Nevím to jistě, ale údajně je potřeba udělat evidenční kontrolu po odhlášení vozidla. Jde to i ve stejný den (nejdříve udělate evidenci, pak ten samý den auto odhlásíte).

Krok 4 - registr vozidel

Jedete na registr vozidel (klidně novým autem) a máte u sebe:
  • velký a malý technický průkaz
  • prodejcem odhlášené auto (nebo plnou moc k odhlášení)
  • protokol o evidenční prohlídce
  • kupní smlouvu
  • zelenou kartu od nového povinného ručení
Pokud auto odhlašujete vy a ne prodávající, vyplníte žádost o změnu údaju v registru vozidel. Vyplníte tam jen původního vlastníka a do seznamu požadovaných změn napíšete:
odhlášení vozidla na nového majitele: Vojtěch Vondra, r.č. xxx, trvalým bydlištěm xxx
Podepíšete prodávajícího svým podpisem v zastoupení. Opět, odhlášení je potřeba provést v registru pro trvalé bydliště prodávajícího! Nebojte se ale, odhlášení neznamená odevzdání RZ, dojete na jiný úřad pro přihlášení. V obou případech si vyplníte formulář přihlášení vozidla do registru vozidel. Vyplníte tam původního majitele, sebe a údaje o vozidle. Podepíšete už jenom za sebe (prodávající s tím dal souhlas předchozím formulářem). V tuto chvíli odevzdáte staré RZ, pokud přihlašujete auto do jiného okresu (ne kraje) a nafasujete nové. Pokud převádíte v rámci okresu, zůstanou vám původní. Dostanete nový malý techničák, doplněný velký techničák a je hotovo!   Hodně štěstí!