Krok za krokem - koupě a převod ojetého auta

Sepsáno 16.05.2012

Stránka byla nedávno aktualizována pro změny v roce 2016.
  1. Již neexistuje polopřevod
  2. Je potřeba oveřená plná moc
  3. Zůstávají původní RZ
Právě jsem přišel z pražského registru vozidel a dokončil jsem pár dní trvající operaci nazvanou "pořízení nového auta" (teda alespoň pro mě nového). Chvílema to nebylo úplně snadné a několikrát mě zachránila ochotná úřednice nebo čekající ve frontě. Abyste nemuseli spoléhat na štěstí (a já příště nemusel lovit v paměti), zde je co si z toho pamatuju.

Krok 1 - Prohlídka a kontrola

Já jsem auto kupoval od známé, měl jsem dostatek času si jej prohlédnou, projet, zkonzultovat s někým jiným atd., solidní autobazar by podle toho, co jsem se doslechl, měl nabídnout to samé. Byl jsem upozorněn na následující krátký chechklist, pokud s sebou nemáte mechanika:
  1. Auto se vám líbí a máte na něj.
  2. První pohled - nic z auta neteče. Nejeví známky vetší koroze (takové ty hrbolaté ložiská, ať přetřené nebo viditelné), často je to na podběhách nad koly, u kufru nebo na vnitřku dvěří. Nic netrčí z podvozku, výfuk drží a není zrezlý.
  3. Zkontrolovat VIN u velkého technického průkazu, malého technického průkazu a samotného auta. Všude musí lícovat na písmeno přesně (jinak vám hrozí potíže s novými papíry a evidenční kontrolou). Na dokladech jej najdete snadno, na autě je buď na štítku v motoru nebo často pod sedadlem spolujezdce (posuňtě sedačku až dozadu a odklopte kobereček).
  4. Pokud je auto starší než poslední povodně, pro jistotu to zkontrolujte, čalounění může být cítit, případně bydliště původního majitele může napovědět. Nejdříve jsem se tomu smál, ale už jsem slyšel o lidech, kterým samovolně vystřelil airbag. Dneska to nemusí být úplně aktuální, záplavy tu či onde máme ale v Čechách každý rok.
  5. Náprava
    1. Nemělo by nic téct z tlumičů, jinak jsou zrálé ihned na výměnu (mě stály zádní 3 500 ,- u starého auta)
    2. Šrouby od uchycení tlumičů nahoře by měly být stejně nové nebo stejně zrezlé - pokud je jeden novější, auto bylo pravděpodobně bourané a měnila se náprava.
    3. Volant by měl být rovně, když jsou kola rovně.
    4. S vypnutým motorem otočte z rovného směru volantem do libovolného směru. Kola by měla ihned následovat (i když těžce), neměla by tam být prodleva.
  6. Na spodu víčka od oleje na motoru by neměla být emulze, mohou propouštět hlavy pístů, stejně tak by neměly být známky oleje na spodku víčka od chladící přetlakové nádoby (to, kam se dolívá chladící kapalina).
  7. Nastartujte motor a nechte otevřenou přetlakovou nádobu od chladiče, zespodu by neměly jít bublinky.
  8. Auto by mělo nastartovat lehce, klapat max. pár sekund na záčátku. Otáčky na volnoběh by měly být stabilní.
  9. Pokud některé z kontrolek bezpečnostních systémů (třeba airbagů) zhasne po nastartování ve stejnou chvíli jako jiná bežná, je možné, že je připojena na jinou.
  10. Nyní už jedeme, auto by mělo po puštění volantu držet směr. Najděte si rovinku, kde nejsou ostatní auta, a prudce zabrzděte. Pokud auto brzdí přerušované (nemyslím ABS), mohou být zkroucené brzdové kotouče, pokud vás auto hodí do strany, jde o problém s nápravou.
Zkuste od majitele zjistit poslední servisované části auta a také ty, které je potřeba měnit jednou za čas. Jde třeba o rozvodové řemeny, filtry, náplně etc.

Krok 2 - koupě

Auto jsem se rozhodl koupit, čeká mě uzavřít smlouvu a zaplatit. Na kupní smlouvu existují vzory na internetu. Běžně jsem na vzory smluv hodně opatrný, jen se ujistětě, co smlouva říká o vadách, stavu auta, předávané výbavě etc. Tento internetový vzor smlouvy poslouží, už cituje Nový Občanský zákoník.

Určitě do smlouvy uveďte způsob odhlášení, u obou je dobré si sjednat smluvní pokutu (např. 1 000 ,- za den po deseti pracovních dnech, co auto není odhlášeno) a čas a způsob předání dokladů a klíčků k autu.

Krok 3 - příprava na převod

Nyní si zařídíte povinné ručení, jde to snadno přes internet. Po potvrzení formulářů dostanete od pojištovny smlouvu, fakturu a zelenou kartu v PDFku. Tu lze vytisknout a použít. Někde tvrdí, že musíte počkat na tu, která vám přijde poštou, tato vyhláška Ministerstva financí to ale údajně vyvrací. Ja auto úspěšně přihlásil s vytisknutou (na barevné tiskárně!). Začátek pojištění si dejte na den, kdy u auta chcete provést evidenční kontrolu a budete ho chtít přihlásit.

Já jsem si zařizoval povinné ručení přes e-Pojištění.cz u Slavia. Jezdil jsem několik let na cizí techničák, takže jsem se docela bál ceny bez bonusu za jízdu bez bouraček. Žádné zlé zkušenosti se Slavií (kromě pár křiklounů) jsem na internetu nenašel a bez předchozího bonusu jsem na 1.4 Clio dostal povinné za 3500 ročně, což mi přijde fér. Rozdali mi takové 100 Kč slevové šeky, dají se použít i na internetu, tak ho klidně využijte. Aktualizace 2016: S pojištovnou, jak jsem psal výše, jsem nikdy neměl problémy.

Dále vyplňte formulář pro přehlášení vozidla podle velkého technického průkazu.

Nyní se odeberete s oběma TP na nejblížší stanici STK. Pokud auto STK nemá, musíte ji udělat. Pokud je platná, stačí udělat tzv. evidenční kontrolu. Stojí to cca 200 - 300 korun a technik zkontroluje to, co jste udělali už před koupí: že sedí VIN, počet kol, míst k sezení, barva etc. Bude to trvat asi 20 minut. Dostanete protokol o technické prohlídce jako při normální kontrole na STK.

Krok 4 - registr vozidel

Dříve musel auto odhlásit původní vlastník a nový pak auto v "polopřevodu" šel přihlásit na sebe. Nyní je auto během příprav stále napsáno na původního vlastníka (žádný polopřevod už není) a vše se udělá během jedné návštěvy registru vozidel.

Nyní tam tedy musí oba, nebo jedna ze stran, ale s plnou mocí s úředně ověřeným podpisem. Není potřeba chodit k notáři, podpis vám ověří na každé poště, kde je kontaktní místo veřejné správy, tzv. CzechPoint. Na plnou moc napiště iniciály zmocnitele a zmocněnce, aktuální datum a větu, že zmocnitel zmocňuje zmocněnce k změně vlastníka vozidla s RZ 1X1 XXXX na registru vozidel. Jeden nebo oba jedou na registr vozidel a mají u sebe:

  • velký a malý technický průkaz
  • plnou moc s úředně ověřeným podpisem (pokud jede jenom jedna ze stran)
  • protokol o evidenční prohlídce (nesmí být starší 14 dní)
  • kupní smlouvu
  • zelenou kartu od nového povinného ručení

Odhlášení je potřeba provést v registru pro trvalé bydliště prodávajícího (úplně správně původního provozovatele)!

Dnes už se němění registrační značky pokud se mění kraj trvalého bydliště vlastníka. Dříve na registru stála fronta lidí s registračníma značkama v ruce (které odšroubovali přímo na parkovišti), dneska už si ponecháte původní značky na autě. Za poplatek si ji můžete vyměnit za vlastní kraj, anebo za 10 000,- za tabulku za jakýkoliv vlastní text (např. FRAJER 22).  

Hodně štěstí!

comments powered by Disqus